”E obligatoriu să-ți placă să te joci când creezi jocuri pentru copii” – Alex Zamfir, creator THE FUNNY BRAND

Cum vin ideile pentru jocurile dedicate copiilor, cum faci să fie ele creative într-o lume în care pare că toate s-au inventat deja și că avem răspunsuri pentru orice? Curiozitatea ne-a dus către un om care asta face de câțiva ani încoace - prin jocurile THE FUNNY BRAND. E Alex Zamfir, sau Cel mai Bun Tată, așa cum probabil mulți îl știu din online, pentru că din 2014 a început să scrie despre aventurile sale de tată, pe blogul cu acest nume. 

În ianuarie 2023, s-a legat și colaborarea cu ASAP România (Armata Selectării Atente a Plasticului), în urma căreia a rezultat jocul Adevăr sau Reciclare - cu întrebări și provocări pe tema reciclării, desigur! Aflăm despre toate, într-un interviu The Idea, cu Alex Zamfir:

 

Când știi că ai o idee câștigătoare? Și ne gândim aici la jocurile pe care le creezi...pentru că sunt atât de multe idei de jocuri pe piață. 

Mie toate ideile care-mi vin mi se par geniale. Testul, în cazul meu, este să le las la dospit cel puțin până a doua zi de dimineață. Dacă încă mi se pare o idee bună, înseamnă că are potențial. Dacă mă gândesc la ea și după o săptămână și încep să o dezvolt în minte, înseamnă că e ceea ce trebuie. 

 

E obligatoriu să dai în mintea copiilor atunci când creezi jocuri pentru ei? 

 E obligatoriu să-ți placă să te joci, să găsești bucurie în asta. Și încă un lucru foarte important: deși noi spunem că jocurile noastre pot fi jucate de la 3, 6 sau 10 ani, de fapt ele pot fi jucate la orice vârstă și e cu atât mai interesant când adulții chiar intră în joc și iau vreuna dintre întrebări care pare așa, mai puerilă, și se gândesc la un răspuns cu mintea lor de adult. 

 

Ce te inspiră în a crea jocurile The Funny Brands? Și ce e esențial ca ele să includă, în afară de componenta funny, care reiese și din numele brandului tău? 

Mă gândesc la ce întrebări mi s-ar părea mie interesant să răspund și apoi încerc să găsesc o temă sub care să cuprindă cât mai multe întrebări. Eu nu reinventez roata, ci doar am creat un instrument – aceste jocuri – care le ușurează oamenilor comunicarea cu ceilalți, exprimarea emoțiilor și, prin asta, conectarea umană după care tânjim atât de tare cu toții. 

foto: Ionuț Iordache

În ce măsori creativitatea, Alex? Și cum o descrii? 

Ce întrebare mișto la care nu știu ce să răspund. Nu am niciun background de pregătire creativă, deci mă simt ca un impostor trebuind să răspund. Dar totuși voi încerca: pentru mine, creativitatea înseamnă o lucrare, un obiect sau un joc/o jucărie care „mișcă” ceva în mine, mă face să zâmbesc sau să mă emoționez și mă face să vreau să descopăr mai multe despre acel lucru și despre autorul lui. De măsurat, cred că o măsor în funcție de intensitatea emoțiilor care mă năpădesc atunci când văd/aud/ating ceva.  

 

Dac-ar fi să creezi un joc pentru părinți, pe ce direcție ai merge, pe ce subiect?

Dacă l-aș face exclusiv pentru părinți, ar fi ceva de genul „Prima oară când...” și ar fi despre diferitele prime dăți din viața unui părinte: când a aflat prima oară că va deveni părinte, când și-a văzut prima oară copilul, când i s-a îmbolnăvit prima oară copilul, când l-a auzit râzând pentru prima oară și tot așa. Cred că sunt anumite momente pe care ar trebui să ne propunem să nu le uităm niciodată, căci la vremea respectivă ele au venit cu un vulcan de emoții și, poate, ne-au definit ideea despre ceea ce înseamnă să fii părinte. 

 

Ce ne spui despre jocul Adevăr sau Reciclare, realizat împreună cu ASAP România? Care e ideea din spatele lui și ce feedback ai primit până acum de la comunitatea ta? 

foto: Andrei Șendrea

 „Adevăr sau Reciclare” este primul joc THE FUNNY BRAND  creat la comanda și pe baza unui brief venit de la client. Este un parteneriat cu cei de la ASAP care cred că s-a transformat într-un joc foarte mișto, foarte funny și educativ despre importanța colectării plasticului și a reciclării sale. 

Cei care l-au jucat deja ne spun că s-au distrat cu el și că au învățat o grămadă de chestii noi (asta mi s-a întâmplat și mie în timp ce-l dezvoltam). Cei care încă nu l-au jucat, ne tot întreabă unde îl pot găsi.  

 

”Cu toții avem nevoie să povestim despre noi înșine și despre ceea ce este important pentru noi.” – spui asta pe site-ul tău și m-a dus cu gândul la întrebarea: Care e cea mai frumoasă poveste pe care ți-a împărtășit-o cineva după ce a jucat un joc marca The Funny Brands?

Cea mai emoționantă poveste am auzit-o de la un copil de 8 – 9 ani. Ne jucam cu colegii lui jocul „Cel/Cea mai...” și la cartonașul „Cea mai frumoasă zi”, acest copil ne-a spun așa:

Cea mai frumoasă zi este când se întoarce mama de la muncă din străinătate.

L-am ascultat și imediat am simțit un nod în gât și lacrimi în colțul ochilor. A fost atâta dor și atâta tristețe în acel răspuns, încât mi-a fost greu să nu izbucnesc acolo, în plâns. Și a fost ceea ce acel copil a avut nevoie să povestească atunci. ȘI asta mi se pare grozav la jocurile noastre: că îi ajută pe oameni să-și povestească trăirile de la un moment dat, indiferent ce emoții și sentimente ar însoți acele trăiri. Asta mi se pare cu adevărat valoros! 

Alte articole


Supereroii reciclării, imaginați și desenați de elevii din România, acum în expoziția BANDA ASAP! Peste 180 de lucrări pot fi admirate din 7 octombrie, la Amzei Creative Corner, cu intrare gratuită
ASAP România, programul de responsabilitate socială al Fundației The Institute, invită publicul pasionat de bandă desenată și nu numai, la […]
Reprezentanți de top ai companiilor internaționale NVIDIA, Google, Microsoft și IBM decriptează viitorul Inteligenței Artificiale la AI Expo Europe
A mai rămas o lună până la demararea celei mai mari conferințe despre Inteligență Artificială din sud-estul Europei, AI Expo Europe, […]
Legendara Martha Argerich deschide Stagiunea camerală 2024-2025 a Filarmonicii George Enescu
Stagiunea Camerală 2024-2025 a Filarmonicii George Enescu se deschide miercuri, 2 octombrie 2024, cu un recital extraordinar susținut de legendara […]
Laura Ionescu devine Creative Director al agenției v8
Agenția full-service v8 anunță alegerea Laurei Ionescu, autoarea unui bestseller și creatoare premiată, în rolul de Creative Director. Cu o […]